به چه دلیل ادعا مى‏کنید کـه انقلاب اسلامى ایران متأثر از قیـام امام حسین(علیـه السلام) و فرهنگ عاشورا است؟ نقش آن درون پیدایش، دانلود اهنگ سیف نبیل احبه پیروزى و تداوم انقلاب اسلامى چیست؟
از دیدگاه بسیـارى از اندیشمندان و متفکرانى کـه در زمـینـه تبیین علل و عوامل پیروزى انقلاب اسلامى ایران، نظریـه‏پردازى نموده‏اند، عامل مذهب از قوى‏ترین و اصلى‏ترین عواملى هست که درون پیدایش و پیروزى انقلاب اسلامى نقش بسزایى ایفا نموده است.(1)
مـیشل فوکو فیلسوف مشـهور فرانسوى و نظریـه پرداز پست مدرنیسم، درون تحلیل و بررسى عوامل انقلاب اسلامى از «معنویت گرایى سیـاسى» نام مى‏برد. دانلود اهنگ سیف نبیل احبه بـه نظر او، روح انقلاب اسلامى درون این حقیقت یـافت مى‏شود کـه ایرانیـان از خلال انقلاب خود درون جست و جوى ایجاد تحوّل و تغییر درون خویش بودند. دانلود اهنگ سیف نبیل احبه هدف اصلى آنان ایجاد یک تحول بنیـادین درون وجود فردى و اجتماعى، حیـات اجتماعى و سیـاسى و در نحوه تفکر و شیوه نگرش بود آنان راه اصلاح را درون اسلام یـافتند. اسلام براى آنان هم دواى درد فردى و هم درمان بیمارى‏ها و نواقص جمعى بود.(2)
آصف حسین درون کتاب «ایران اسلامى: دانلود اهنگ سیف نبیل احبه انقلاب و ضد آن» بر این نکته تأکید دارد کـه باید مطالعه انقلاب با توجه بـه عنصر ایدئولوژى، نقش اپوزیسیون اسلامى، مشروعیت، آموزش‏ها و خصوصاً رهبرى صورت گیرد.(3) حامد الگار نیز درون کتاب «ریشـه‏هاى انقلاب اسلامى» سه عامل «تشیع، رهبرى امام خمـینى (ره) و طرح اسلام بـه عنوان یک ایدئولوژى» را بـه عنوان ریشـه‏هاى انقلاب مطرح مى‏کند.(4)
از سوى دیگر مرورى بر ادبیـات سیـاسى رایج درون روند وقوع انقلاب اسلامى، شعارها، سخنرانى‏ها و بیـانیـه‏هاى انقلابیـان و رهبران نـهضت، بیـانگر این واقعیت هست که از مـیان عناصر مذهبى، «فرهنگ عاشورا و نـهضت امام حسین (ع)»، نقش بسزایى درون این زمـینـه ایفا نموده است. مؤلفه‏هاى فرهنگ و تعالیم عاشورا عبارت‏اند از:
1. فرهنگ شـهادت،
2. فرهنگ مبارزه مستمر حق با باطل،
3. فرهنگ طاغوت ستیزى و طاغوت زدایى،
4. اصل پیروى از رضاى خدا و مصالح مسلمـین،
5. فرهنگ پیشگیرى از جرم و فساد قبل از وقوع آن درون فرهنگ نظارت عمومى و امر بـه معروف و نـهى از منکر.(5)
این مؤلفه‏ها درون پیدایش و پیروزى انقلاب اسلامى، نقش و تأثیر بسزایى داشته و حفظ و تداوم انقلاب اسلامى نیز درون گرو حرکت درون این چارچوب مى‏باشد. اکنون جهت آگاهى بیشتر بحث را درون چند محور با کمى تفصیل بیشتر پى مى‏گیریم:
یک. تأثیر فرهنگ عاشورا درون پیدایش انقلاب اسلامى
1. تأثیر بر اه و انگیزه‏هاى انقلابیـان
هدف و انگیزه مردم ایران از انقلاب اسلامى، نابودى ظلم، استبداد و استکبار و بر پایى حکومت عدل الهى و اجراى احکام اسلامى بـه عنوان «معروف» و جلوگیرى از وابستگى بـه اجانب و بیگانگان بـه عنوان «منکر» بود. اینـها همان انگیزه و هدف امام حسین (ع) از قیـام عاشورا بود آنجا کـه مى‏فرماید: «انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدّى ارید ان آمر بالمعروف و انـهى عن المنکر و اسیر بسیرة جدّى و ابى على ابن ابى طالب (ع)».
اگر یزید بن معاویـه تجاهر بـه فسق و فجور داشت، خاندان پهلوى نیز همان گونـه عمل مى‏د و به عنوان نمونـه حتما گفت: اسلام زدایى را که تا آنجا رساندند کـه به طور رسمى تاریخ هجرت پیـامبر اکرم (ص) را بـه تاریخ شاهنشاهى تبدیل د: امام راحل (ره) درباره تأثیر عاشورا بر اه و انگیزه‏هاى انقلاب اسلامى مى‏فرماید: «حضرت سید الشـهدا بـه همـه آموخت کـه در مقابل ظلم، درون مقابل ستم، درون مقابل حکومت جائر چه حتما کرد»(6).
برخى از علماى اسلامى بر این عقیده‏اند کـه مـهم‏ترین انگیزه امام حسین (ع) از این قیـام، ایجاد حکومت اسلامى بوده است. امام خمـینى (ره)، درون این زمـینـه مى‏فرماید: «زندگى سیدالشـهدا، زندگى حضرت صاحب (ع)، زندگى همـه انبیـاى عالم، همـه انبیـا- از اول، از آدم که تا حالا- همـه‏شان این معنا بوده هست که درون مقابل حکومت جور، حکومت عدل را مى‏خواستند درست کنند».(7)
ازاین‏رو یکى از مـهم‏ترین شعارهاى انقلابیون انقلاب، این بود:
«نـهضت ما حسینیـه، رهبر ما خمـینیـه»
2. تأثیر بر رهبرى انقلاب
وجود رهبرى حسین‏گونـه همچون امام خمـینى (ره)، یکى از مـهم‏ترین تأثیرات نـهضت عاشورا درون پیدایش انقلاب اسلامى بود.
مردم ایران، صلابت، شـهامت، شجاعت، قاطعیت، سازش ناپذیرى و روح حماسى حضرت امام حسین (ع) را درون شخصیت امام خمـینى (ره) متجلى مى‏دیدند و شرایطى کـه امام حسین (ع) براى رهبر و حاکم جامعه اسلامى توصیف مى‏نمود، درون او مى‏یـافتند. شعار انقلابیـان «خمـینى، خمـینى تو وارث حسینى» مبیّن این امر است.
3. تأثیر بر شیوه مبارزه
در فرهنگ مکاتب مادى نباید مشت بـه نبرد با درفش برود اما مردم ایران تحت تأثیر نـهضت عاشورا، روحیـه شـهادت‏طلبى امام حسین (ع) و اصحابش را درون خاطره‏ها مجدداً تکرار مى‏د. هنگامى جوانان انقلابى با شعارهاى «اللَّه‏اکبر» و «توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد» با تانک‏ها و مسلسل‏هاى رژیم ستم شاهى مقابله مى‏نمودند، امام راحل مى‏فرمود:
«کیفیت مبارزه را اینکه قیـام درون مقابل یک حکومت قلدرى کـه همـه جا را درون دست دارد، با یک عده معدود حتما چه طور باشد، اینـها چیزهایى هست که حضرت سیدالشـهدا بـه ملت آموخته است».(8)
مردم از فرد ستیزى بـه دور بوده و تحت تأثیر رأفت اسلامى و با الهام از سیره امام حسین (ع) با دشمنان خود (مانند حر بن یزید ریـاحى و) با شعار «گل درون مقابل گلوله»، فریـاد مى‏زدند: «ارتش ایران حسینى شده، رهبر ایران خمـینى شده». (9)
4. تأثیر از طریق ایـام و اماکن عزادارى
ایـام عزادارى امام حسین (ع) و اماکن- از قبیل مساجد، تکایـا و خیمـه‏هاى عزادارى امام حسین (ع)- بـه عنوان مـهم‏ترین زمان و مکان براى فعالیت نیروهاى انقلاب و بیدارى مردم از مفاسد حکومت پهلوى و سازمان‏دهى آنان براى راهپیمایى، تظاهرات و فعالیت‏هاى انقلابى، محسوب مى‏گردید.
اساساً درون طول دو ماه محرم و صفر درون سال اوج‏گیرى انقلاب اسلامى، نقطه اوج آن یعنى، همان تاسوعا و عاشوراى حسینى بود کـه به کلى پایـه‏هاى اسلامى رژیم ستم‏شاهى لرزید. سران ساواک درون تحلیل‏هاى درون سازمانى خود گفته بودند: اگر ما بتوانیم ماه محرم را بـه خوبى پشت سر بگذاریم، رژیم پهلوى ماندنى هست و همـه دیدیم کـه بعد از اربعین حسینى درون سال 1399 ه. ق رژیم 2500 ساله شاهنشاهى درون کمتر از یک ماه ساقط شد.(10)
دو. تأثیر فرهنگ عاشورا درون پیروزى انقلاب اسلامى با مرورى بر مقاطع سرنوشت‏ساز درون پیروزى انقلاب اسلامى، مشخص مى‏شود کـه نقطه آغازین آنـها از ایـام عزادارى امام حسین (ع) و با الهام از آموزه‏هاى نـهضت عاشورا بود:
1. قیـام 15 خرداد- کـه نقطه عطفى درون تاریخ انقلاب شمرده مى‏شود- بـه دنبال سخنرانى شدیداللحن حضرت امام (ره) درون بعدازظهر عاشورا) 13 خرداد 1342 (به وقوع پیوست. ایشان درون مورد قیـام 15 خرداد فرمود:
«ملت عظیم الشأن درون سالروز این قیـام فاجعه انفجارآمـیزى کـه مصادف با 15 خرداد 42 بود، با الهام از عاشورا آن قیـام کوبنده را بـه بار آورد. اگر عاشورا و گرمى و شور انفجارى آن نبود، معلوم نبود چنین قیـامى بدون سابقه و سازماندهى، واقع شود».(11)
2. 17 شـهریور نیز یکى از مقاطع مـهم انقلاب بود کـه تحت تأثیر عاشورا و فرهنگ آن شکل گرفت:» 17 شـهریور مکرر عاشورا و مـیدان شـهدا مکرر کربلا و شـهداى ما مکرر شـهداى کربلا و مخالفان ملت ما مکرر یزید و وابستگان او هستند».(12)
3. اعلامـیه تاریخى امام خمـینى (ره) درون روز 21 بهمن 1357 مبنى بر شکستن کودتا و حکومت نظامى رژیم- کـه تصمـیم داشتند رهبران اصلى انقلاب را دستگیر کرده، و به زعم خویش بـه انقلاب براى همـیشـه پایـان دهند- عملًا نوعى حماسه عاشورایى محسوب مى‏شد.
مردم تحت تأثیر اعلامـیه و فرمان حسین زمان خویش، بـه خیـابان‏ها ریخته و توطئه‏هاى رژیم را درهم شکستند. امام راحل (ره) درون این زمـینـه مى‏فرماید:
«اگر قیـام حضرت سیدالشـهدا (ع) نبود، امروز هم ما نمى‏توانستیم پیروز بشویم. تمام این وحدت کلمـه‏اى کـه مبدأ پیروزى ما شد، براى خاطر این مجالس عزادارى مجالس سوگوارى و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد».(13)
سه. تأثیر فرهنگ عاشورا بر حفظ و تداوم انقلاب اسلامى
فرهنگ عاشورا نـه تنـها عامل پیدایش اصل انقلاب و زمـینـه‏ساز پیروزى آن درون مراحل مختلف بوده هست بلکه همـین فرهنگ عامل اساسى حفظ و تداوم انقلاب اسلامى نیز محسوب مى‏گردد. اگر انقلاب اسلامى بخواهد بر مبناى آن فرهنگى کـه شکل گرفته هست تداوم یـابد حتما توجه مستمرى بـه همان فرهنگ داشته باشد: روحیـه شـهادت‏طلبى، آزادگى و شرف، عزت نفس، مبارزه با فروع ظلم و ستمگرى، مخالفت با تخطّى از احکام اسلام و در عرصه‏هاى مختلف سیـاست خارجى و روابط با دیگر کشورها و نیز عرصه سیـاست داخلى- از سیـاست‏گذارى درون ابعاد مختلف اقتصادى، اجتماعى، سیـاسى، فرهنگى و غیره گرفته که تا بخش‏هاى اجرایى و همـه حتما پایبند بـه آموزه‏هاى نـهضت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا باشند. اگر انقلاب اسلامى توانسته هست از کلیـه توطئه‏ها جان سالم بـه در برد اگر جنگ تحمـیلى هشت ساله- کـه از سوى تمامى قدرت‏هاى جهانى پشتیبانى مى‏شد- نتوانست این انقلاب مردمى و اسلامى را از پاى درآورد اگر تهدیدهاى دشمنان اسلام، امپریـالیسم تبلیغاتى، محاصره اقتصادى، کودتاى نظامى و هیچ‏کدام کوچک‏ترین خللى درون عزم و اراده نظام اسلامى وارد نکرده است، همـه و همـه بـه دلیل همان فرهنگ عاشورایى ملت ایران بوده است.(14)
امام خمـینى (ره) درون این زمـینـه مى‏فرماید: «این محرّم را زنده نگه دارید. ما هر چه داریم از این محرم است. از این قتل سیدالشـهدا هست و شـهادت او است. ما حتما به عمق این شـهادت و تأثیر این شـهادت درون عالم برسیم و توجه کنیم کـه تأثیر او هم امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزادارى و اجتماعات سوگوارى نبود، کشور ما پیروز نمى‏شد. همـه درون تحت بیرق امام حسین (ع) قیـام د. الان هم مى‏بینید کـه در جبهه‏ها وقتى کـه نشان مى‏دهند آنـها را، همـه با عشق امام حسین (ع) هست که دارند جبهه‏ها را گرم نگه مى‏دارند».(15)
ایشان درون جاى دیگر مى‏فرماید: «فداکارى حضرت سیدالشـهدا (ع) هست که اسلام را براى ما زنده نگه داشته هست باید بدانید کـه اگر بخواهید نـهضت شما محفوظ بماند، حتما این نـهضت‏ها را حفظ کنید».(16)

پی نوشتها:

(1) بـه عنوان نمونـه ر. ک: زنجانى، عمـید، انقلاب اسلامى ایران و ریشـه آن روحانى، سید حمـید، ل‏نـهضت امام خمـینى) ره (محمدى، منوچهر، تحلیلى بر انقلاب اسلامى دوانى، على، نـهضت روحانیون ایران کدیور، جمـیله، رویـارویى انقلاب اسلامى ایران و آمریکا و.
(2) مـیشل فوکو، ایرانى‏ها چه رؤیـاى درون سر دارند؟ ترجمـه حسین معصومى همدانى.
(3) بـه نقل از ضیـافت‏هاى نظرى بر انقلاب اسلامى» مجموعه مقالات «عبدالوهاب فراتى، ص 792.
(4) همان.
(5) هاشم هاشم زاده هریسى، اصول فرهنگ و تعالیم عاشورا، چکیده مقالات گنگره بین المللى امام خمـینى) ره (و فرهنگ عاشورا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمـینى) ره (، ص 981.
(6) قیـام عاشورا درون کلام و بیـان امام خمـینى) ره (، ص 55.
(7) همان، ص 83.
(8) صحیفه امام، ج 17، ص 65.
(9) کواکیـان، مصطفى، هفت قطره از جارى زلال اندیشـه امام خمـینى) ره (، ص 922.
(10) راهپیمایى عظیم مردم ایران درون روز اربعین برابر با 29/ 10/ 1357 بود کـه پس از 23 روز) درون 22/ 11/ 1357) انقلاب اسلامى پیروز شد.
(11) صحیفه امام، ج 16، ص 092.
(12) همان، ص 643.
(13) صحیفه امام، ج 16، ص 643.
(14) هفت قطره، همان، ص 532.
(15) صحیفه امام، ج 17، ص 58.
(16) همان، ج 15، ص 331 و 230 و جهت مطالعه درباره تأثیرات فرهنگ عاشورا بر انقلاى اسلامى ر. ک: فراتى، عبدالوهاب، ضیـافتى نظرى بر انقلاب اسلامى) مجموعه مقالات (، ص 91 فصلنامـه حکومت اسلامى، سال هشتم، شماره اول بهار 82،) ش 28)، ص 396.
دلیل دستور اکید ائمـه(علیـهم السلام) بـه زنده نگاه داشتن نام امام حسین(علیـه السلام) و حادثه عاشورا چیست؟

چونکه حسین مکتب عملى درون اسلام تآسیس کرد. حسین )ع( نمونـه عملى قیـامـهاى اصلاحى است. خواستند مکتب حسین زنده بماند، خواستند حسین سالى یک بار با آن نداهاى شیرین و عالى و حماسه انگیزش ظهور پیدا کند، فریـاد کند: »الا تَرَونَ انَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بِهِ وَ الْباطِلَ لا یُتَناهى عَنْهُ لِیَرغَبِ الْمؤمِنُ فى لِقاءِ اللهِ مُحِقاً«(1) خواستند »الْمُوتُ اوْلى مِنْ رُکوبِ الْعار(2) مرگ از زندگى ننگین بهتر است« براى همـیشـه زنده بماند. خواستند »لا ارَى الْمَوتَ الّا سَعادَةَ وَ الْحَیـاةَ مَعَ الظّالِمـینَ الّا بَرَماً«(3) براى همـیشـه زنده بماند. زندگى با ستمکاران براى من خستگى آور هست مرگ درون نظر من جز سعادت چیزى نیست. خواستند آن جمله هاى دیگر حسین: »خُطَّ المَوتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القَلادَةَ عَلى جِیدِ الفَتاةِ« زنده بماند، »هَیـهاتَ مِنَّا الذِلَةُ« زنده بماند. مردى کـه مى آید آنجا درون مقابل یک دریـا )انسان(، سى هزار نفر، مى‏ایستد، آن طور مردانـه، درون حالى کـه در نـهایت و شدت گرفتارى هست از ناحیـه شخص خودش، از ناحیـه خاندان خودش، مرد و مردوار کـه چنین مردى دنیـا بـه خودش ندیده هست و مى‏گوید: »الا و انَّ الدَعِىَ بنَ الدَّعِىِّ قَدرَ کَزَبینَ اثنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ و الذِّلَّةِ هَیـهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یَابى الله ذلکَ لَنا و رسولُهُ و حجورٌ طابَت و طَهُرت«(4) خواستند اینـها زنده بماند، مکتب حسین زنده بماند، تربیت حسینى زنده بماند، پرتوى از روح حسینى درون این ملت بتابد. فلسفه اش خیلى روشن است. گفتند نگذارید این حادثه فراموش بشود. حیـات و زندگى شما بستگى بـه این حادثه دارد، انسانیت و شرف شما بستگى بـه این حادثه دارد، اسلام را با این وسیله مى توانید خوب زنده نگه دارید.

پی نوشتها:

(1)) بحارالانوار 381 /44)
(2)) بحارالانوار 50 /54)
(3)) بحارالانوار 381 /54)
(4)) لهوف/ ص 41)
آیـا زیـارت عاشورا از جهت سند معتبر است؟

شیخ طوسى درون کتاب مصباح المتهجد و سلاح المتعبد زیـارت عاشورا را با سند یـاد شده درون زیر نقل مى‏کند و مى‏گوید:
روى محمد بن إسماعیل بن بزیع عن صالح بن عقبه وسیف بن عمـیره عن علقمـه بن محمد الحضرمى «قلت لأبى جعفر: علمنى دعاءً أدعو بـه ذلک الیوم إذا أنا زُرته من قرب، و دعاءً ادعو بـه إذا لم أَزَره مِن قُرب و أَومات مِن بَعد البلاد، و من دارى بالسلام إلیـه.
قال: فقال لى یـا علقمـه إذا أنت صلیت رکعتین‏أ.«(1)
علقمـه بـه امام باقر(علیـه السلام) مى‏گوید:
[امروز دعایى (مقصود کیفیت زیـارت امام همام است) یـاد من بده کـه هر موقع خواستم آن حضرت را از نزدیک زیـارت کنم، آن را بخوانم، ودعایى یـاد من بده کـه هر موقع خواستم آن حضرت را از دور و از خانـه‏ام زیـارت کنم، بخوانم.]
علقمـه مى‏گوید: امام بـه من گفت: هر موقع دو رکعت نماز گزاردى‏أ.
اکنون حتما دید سند این روایت چگونـه است. شیخ روایت را از کتاب محمد بن اسماعیل بن بزیع بر گرفته، و سند خویش را درون کتابش بـه نام «فهرست آثار علماء امامـیه«(2) بـه آن کتاب چنین نقل کرده است.
ابن ابى جید، او از محمد بن الحسن بن الولید، او از على بن ابراهیم قمى، او از محمد بن اسماعیل بن بزیع و همـه این مشایخ از ثقات مى‏باشند، و ابن ابى جید از مشایخ نجاشى و همـه مشایخ او ثقه هستند و نیـازى بـه بیـان وثاقت این افراد نیست، زیرا وثاقت همگان مورد پذیرش تمام علماء رجال مى‏باشد. سخن درباره سه نفر دیگر کـه محمد بن اسماعیل از آنـها نقل کرده است، آنـها عبارتند از:
1. صالح بن عقبه،
2. سیف بن عمـیره،
3. علقمـه بن محمد الحضرمى.
1. صالح بن عقبه
صالح بن عقبه بن قیس از اصحاب امام صادق (ع) مى‏باشد.(3) نجاشى نیز وى را از اصحاب امام باقر (ع) شمرده و سند خود را نسبت بـه کتاب ایشان ذکر کرده است.(4)
از این کـه شیخ و نجاشى او را درون کتاب خود آورده، و درباره مذهب او گفتگو نکرده‏اند گواه بر این هست که او امامى مذهب است.(5)
و دربارة او هر چند توثیق بالخصوص وارد نشده است، ولى درون عین حال مى‏توان وثاقت او را از طریق دیگر ثابت کرد و آن اینکه:
1. شخصیت‏هایى مانند محمد بن حسین بن ابى الخطاب (متوفاى 262 )و محمد بن اسماعیل بن بزیع از او نقل روایت نمودند.
2. شیخ طوسى و نجاشى سند خود را بـه کتاب او یـادآور شده اند و این خود حاکى از نوعى اعتنا بـه مقام اوست.
بنابراین مى‏توان گفت او فرد ممدوح و تا حدى مقبول الروایـه مى‏باشد. چیزى کـه هست ابن غضائرى (متوفاى 411 ه،) او را تضعیف کرده و علامـه نیز درون رجال خود آن را نقل کرده است.(6) ولى انتقاد غضائرى ارزش علمى ندارد، زیرا او درون جرح و تعدیل غالباً پیرو سماع از مشایخ نبوده بلکه با موازین دیگر بـه نقد افراد مى‏پرداخت، و غالباً افراد را بـه خاطر غلو مؤاخذه مى‏کرد، همچنان کـه در این مورد چنین مى‏گوید:
غال، کذاب، لا یلتفت إلیـه. (مصدر پیشین.)
در آن روزگار برخى را بـه خاطر اعتقاد بـه نفى سهو از پیـامبر یـا آگاهى آنان از غیب بـه اذن الهى، غالى مى‏شمردند، درون حالى کـه این نوع عقاید برگرفته از قرآن و سنت هست و نمى‏توان فردى را بـه خاطر آن غالى شمرد. بنابراین صالح بن عقبه راوى معتبرى هست که مى‏توان بـه روایت او اعتماد کرد.
2. سیف بن عمـیره
سیف بن عمـیره نخعى، کوفى ثقه است، از امام صادق و کاظم (ع) نقل روایت کرده، و نجاشى و شیخ طوسى بـه وثاقت او تصریح کرده‏اند.
هرگاه فرض کنیم وثاقت صالح بن عقبه ثابت نشود، ضررى بـه صحت روایت نمى‏رساند، زیرا محمد بن اسماعیل بن بزیع حدیث را از این دو نفر درون عرض هم نقل کرده، و ثابت نشدن و ثاقت یکى ضررى بر صحت روایت ج بـه خاطر وثاقت راوى دیگر ج نمى‏زند.
3. علقمة بن محمد الحضرمى
علقمـه از اصحاب امام باقر و صادق (ع) است، و در کتابهاى رجالى توثیق درون حق او وارد نشده است.(7) ولى مى‏توان وثاقت او را از قرائن ثابت نمود:
الف: درون بررسى سند دوم شیخ طوسى خواهیم دید کـه سیف بن عمـیره ثقه، با صفوان بن مـهران ثقه درون کیفیت زیـارت امام حسین (ع) اختلاف پیدا مى‏کند، و سیف بن عمـیره بـه صفوان مى‏گوید: این دعایى کـه پس از زیـارت مى‏خوانید درون روایت علقمـه کـه از امام باقر (ع) نقل کرده است، نیـامده است.
او درون پاسخ مى‏گوید: من این دعا را از امام صادق (ع) شنیدم، این مذاکره گواه برآن هست که هر دو نفر بر وثاقت علقمـه اتفاق نظر داشته‏اند و لذا سیف بن عمـیره با عمل او احتجاج کرده و صفوان بن مـهران بدون انکار عمل او، بـه روایت امام صادق (ع) احتجاج نموده است.(8)
گذشته از این مذاکره اى کـه وى با برادرش زید بن على نمودند، حاکى هست که هر دو برادر درون امامت امام صادق (ع) ثابت قدم بودند.(9)
تا اینجا بررسى سند نخست بـه پایـان رسید و روشن شد این سند قابل اعتماد مى‏باشد. شیخ طوسى زیـارت عاشورا را با سند دیگرى بـه شرح زیر چنین بیـان کرده است:
«روى محمد بن خالد الطیـالسى عن سیف بن عمـیره، قال أخرجت مع صفوان بن مـهران الجمال وعندنا جماعه من أصحابنا إلى الغرى، بعد ما خرج أبو عبدالله (ع) من الحیره إلى المدینـه فلما فرغنا من الزیـاره (أى زیـارة الإمام إمـیر المؤمنین (ع «صرف صفوان وجهه إلى ناحیـه (قبر أبى عبدالله الحسین (ع «فقال لنا: تزورونا الحسین (ع) من هذا المکان عند رأس أمـیرالمؤمنین. و من هنا أومأ إلیـه أبو عبدالله الصادق و أنا معه، قال: فدعا صفوان بالزیـاره التى رواها علقمـه بن محمد الحضرمى عن أبى جعفر (ع) فى یوم عاشوراءأ«(10)
[محمد بن خالد طیـالسى از سیف بن عمـیره نقل مى‏کند کـه من با صفوان بن مـهران جمال بسوى نجف حرکت کردیم، آنگاه کـه امام صادق (ع) از حیره (اطراف کوفه) بـه مدینـه منوره رفته بود. آنگاه کـه از زیـارت امـیرمؤمنان (ع) فارغ شدیم صفوان رو بـه سوى قبر ابى عبدالله حسین بن على (ع) کرد، و گفت از همـین جا، یعنى از بالاى سر امـیرمؤمنان، حسین بن على (ع) را زیـارت خواهیم کرد، زیرا خود دیدم کـه امام صادق (ع) از همانجا اشاره کرد، و من همراه او بودم. سیف مى‏گوید: صفوان همان زیـارتى را کـه علقمـه حضرمى از امام باقر (ع) نقل کرده بود قرائت کرد. آنگاه سیف بـه صفوان بن مـهران مى‏گوید: دعایى کـه خواندید، درون روایت علقمـه از امام باقر (ع) موجود نیست، او پاسخ داد کـه من این دعا را از امام صادق (ع) شنیده‏ام.]
اکنون حتما دید سند این روایت چگونـه است: شیخ طوسى روایت را از کتاب محمد بن خالد طیـالسى گرفته است.
و سند شیخ طوسى بـه کتاب او درون غایت اتقان و صحت است.(11)
ولى حتما راویـان بعدى را مورد بررسى قرار دهیم و آنان عبارتند از:
1. محمد بن خالد طیـالسى.
2. سیف بن عمـیره.
3. صفوان بن مـهران جمال.
سیف بن عمـیره راوى دوم همان‏طورى کـه یـادآور شدیم ثقه مى‏باشد و نجاشى بـه وثاثت او تصریح کرده است، همچنین صفوان بن مـهران از اصحاب امام صادق وامام کاظم (ع) است، او نیز از ثقات مى‏باشد.(12) ولى سخن دربارة محمد بن خالد طیـالسى هست که درون سال( 259 )در سن 97 سالگى درگذشته است. درون کتابهاى رجال توثیق خاص دربارة او وارد نشده است، ولى بزرگان حدیث از او نقل روایت نموده و بر او اعتماد د مانند:
1. على بن حسن بن فضال.
2. سعد بن عبدالله قمى.
3. على بن ابراهیم قمى.
4. محمد بن على بن محبوب
5. محمد بن یحیى معادى.
6. معاویـه بن حکیم.(13)
شیخ طوسى درون فهرست مى‏نویسد: محمد بن خالد طیـالسى مکنى بـه ابا عبدالله، حمـید بن زیـاد، اصول زیـادى از او نقل کرده است. درون اینجا دو سند شیخ طوسى نسبت بـه زیـارت عاشورا مورد بررسى قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم کـه سند نخست شیخ کاملًا صحیح است، و نباید درون وثاقت علقمـه بن محمد حضرمى تردید کرد. و اما سند دوم بـه غیر از محمد بن خالد طیـالسى همگى از ثقات بوده و مى‏توان گفت طیـالسى نیز از روایـان مقبول الروایـه است، زیرا مشایخ بزرگ از او نقل روایت کرده‏اند.

پی نوشتها:

(1)) مصباح المتهجد: 215.)
(2)) فهرست: بـه شماره 364.)
(3)) رجال شیخ طوسى: باب اصحاب امام صادق) ع (، شماره 47.)
(4)) رجال نجاشى، شماره 035.)
(5)) فوائد رجالیـه، بحر العلوم: 4/ 114.)
(6)) الخلاصه، قسم دوم/ 23.)
(7)) رجال شیخ طوسى: اصحاب امام باقر) ع (به شماره 38، و اصحاب امام صادق) ع (به شماره 346.)
(8)) مصباح المتهجد: 723.)
(9)) رجال کشى: ترجمـه بـه شماره 416 و 417.)
(10)) مصباح المتهجد: 718.)
(11)) فهرست شیخ بـه شماره 648.)
(12)) رجال نجاشى بـه شماره 523.)
(13)) معجم رجال الحدیث: 17/ 76.)





[شبهات - عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر) دانلود اهنگ سیف نبیل احبه]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Tue, 01 Jan 2019 22:40:00 +0000